Twee Voorbeelden:
Startlicentie: €39,- direct knwu-lid, Startlicentie €35,- =
€70,- (let op, alleen funklasse)
Amateurlicentie: €55,- knwu-lid via vereniging, Amateurlicentie
€150,- Mylaps chip 1jr €27,- = €232,-
NTFU-lidmaatschap
Het NTFU-lidmaatschap is
geen licentie, NTFU staat los van de KNWU. Met het lidmaatschap krijg je een
verzekering die je kan inzetten bij schade na een valpartij. Dit is tot 1000
euro, dus met de huidige onderdelen prijzen en inflatie heb je net een spaak.
Het is verder uit te breiden tot 10000 euro. https://www.ntfu.nl/ondersteuning/verzekeringen/fietsschadeverzekering
Waarvoor nodig:
· Korting bij toertochten;
· Verzekering;
· Wintercompetitie (kan ook met een KNWU licentie).
KNWU-licentie
Om een KNWU licentie te
krijgen moet je KNWU basislid zijn. Deze kosten heb je dus boven op de kosten
van je licentie. Voor de startlicentie (Funklasse) kan je rechtstreeks bij KNWU
lid worden (€39,-) of kan je lid worden via een vereniging (€12,- zit dan
verwerkt in de lidmaatschap kosten). Voor alle reguliere licenties ben je
verplicht deze via een vereniging aan te vragen.
Vrijwel alle belangrijke
MTB wedstrijden worden onder de vlag van de KNWU georganiseerd, internationaal
is hier ook de link met de UCI. Met je wedstrijd licentie kan je vervolgens de
landelijke XCO/XCM wedstrijden (in je betreffende leeftijdsklasse) rijden, maar
ook bijvoorbeeld het NK marathon. De wedstrijden zijn terug te vinden op de
kalender van de KNWU.
Verder kan je nog
aanvullende dingen met je licentie, zo kan je bij marathons soms nog in het
voorste wedstrijd vak starten. Het rijden van een keer een wegwedstrijdje of
trainingskoers op Papendal is mogelijk. Bij MTB etappe wedstrijden en
Grandfondo’s/cyclo’s in Frankrijk is het opsturen van een medische keuring
verplicht, je wedstrijd licentie wordt hiervoor ook geaccepteerd. In de Duitse
XC zomercompetitie van het Ruhrgebied (NRW-Cup) kan verder ook nog met je KNWU
licentie gestart worden in de licentie klasse. Hieronder staat een overzicht
van de verschillende licenties. De meeste zullen waarschijnlijk een
amateurlicentie nemen.
·
Startlicentie
(alleen nationaal); 35 euro
o
Nodig voor
clubwedstrijden
o
Nodig voor FUN-klasse
(dit zijn maar weinig wedstrijden)
o
Te gebruiken
bij wintercompetitie
o
Kosten
bovenop basislidmaatschap en een leeftijd hoger dan 23 jaar
·
Amateurs en
master 150 euro
o
Nationale
kampioenschappen, naar keuze:
§ voor Amateurs
§ voor Masters (als je de UCI-code “Masters” op je
licentie en de juiste leeftijd hebt)
o
Districtskampioenschappen
o
Categorie I
wedstrijden (ook masters)
o
Categorie II
(ook voor masters)
o
MTB 3-Nations
Cup wedstrijden (ook masters)
o
Categorie IV
wedstrijden
o
Nationale
wedstrijden in het buitenland (als je de UCI-code “Masters” op je licentie
hebt)
·
Sportklasse
130 euro
o
Veel
hetzelfde als hierboven staat bij amateurs, het niveau zou alleen lager zijn
volgens de beschrijving op KNWU.nl.
·
Elite (zonder
contract) 323 euro
o
Veel
hetzelfde als hierboven staat, het niveau zou alleen hoger zijn volgens de
beschrijving op KNWU.nl.
Verder moet je nog rekening
houden dat de inschrijving per wedstrijd ook nog een paar euro kost.
Chip
Om aan wedstrijden mee te
doen van de 3-nation cup, of andere KNWU-wedstijden heb je een chip nodig van
mylaps. Dat rooie ding aan je vork waardoor je iedereen kan laten zien dat je
serieus bent… Dit is gekoppeld aan een tijdsperiode na de activatie van de chip
Kosten
·
1 jaar: 27,00
·
2 jaar: 49,95
·
5 jaar: 99,95
Geen licentie
Toch zijn er ook nog wel
open wedstrijden waar geen licentie voor nodig is. Deze worden helaas wel
steeds schaarser. Binnen NL zijn dit meestal de wedstrijden met een
marathon/cyclosportief karakter. Voorbeelden zijn; Marathon Amerongen of De
Hell van Groesbeek. Let wel op dat de verzekering dan gewoon verwerkt zit in
een wat hoger inschrijftarief.
In de Benelux zijn daarnaast vrijwel alle mtb marathons zonder wedstrijdlicentie te rijden. Voorbeelden zijn; Vulcanbike Daun (DE) of Raid Haute Fagnes (BE). Wel kan je bij sommige (meestal de wat grotere) marathons met een wedstrijdlicentie in het voorste start vak staan. Omdat je dan direct in een wat sneller groepje zit en eventuele files voor bent, kan dit dan wat voordeel opleveren. Ook de Duitse XC zomercompetitie van het Ruhrgebied (NRW-Cup) heeft een klasse waar zonder licentie gereden kan worden.
Reacties
Een reactie posten