De laatste jaren is het min of meer traditie geworden in de
agenda om één of twee alpenmarathons op te nemen. Dit jaar was mijn oog
gevallen op de M3 marathon in Schruns. In dit dorp was ik wel vaker wezen
snowboarden en de omgeving was mooi en heeft wat te bieden. De lokale VVV is actief
en staat achter de organisatie. Bovendien is het voor de afwisseling wel eens
een plan om een koers in Oostenrijk te doen.
Er waren drie smaken M&M’s om uit te kiezen. De M1 was
een soort hill climb over 26 kilometer met 1000 hm, de M2 een middenafstand met
65 kilometer en 2400 hm en een extreme M3 met 130 kilometer en 4500hm. Uit de
overlevering en research wist ik al dat dit geen opgeblazen getallen waren maar
keiharde cijfers die niet in de koude kleren zouden gaan zitten. Na veel
dimdammen en overwegen besloten dat voor 65 kilometer naar Oostenrijk gaan niet
loont en vervolgens mijn inschrijfformulier voor de M3 ingevuld.
Zo gezegd zo gediggiedaan zou de M3 als toetje aan het einde
van mijn Italië vakantie gereden worden. Nicole had inmiddels besloten dat als
ze er toch was dat ze de M1 zou gaan rijden. Na wat weken van bourgondisch
leven maar evengoed stevig trainen vanuit de Dolomieten naar Schruns in
Vorarlberg gereden waar de start en finish van deze tour de Montafon zou zijn.
In het dorp zou ik Ninko, Arno, Herman, Frank, Joost en Patrick (maatje Ninko)
treffen die net als ondergetekende zichzelf voor deze Alpenknijter hadden
opgegeven.
Na het ophalen van de startnummers op het dorpsplein met een
geelblond slaapsapje in de hand de M4 (eliminator race rond de kerk) gekeken,
met wereldtoppers als Federspiel en Freiburghaus. Uiteraard veel besproken,
materiaalkeuzes, kledingkeuzes en uiteraard het weer. Want de vraag was niet of
het slecht zou worden, maar hoe slecht het zou worden. Met wat traumatische
alpen marathon ervaringen wist ik al lang dat ik op zeker zou gaan. Rugzak met
reservemateriaal en dikke noppen. Achteraf waren de noppen niet nodig geweest
en het blijkt dat je in je rugzak de juiste dingen moet doen als je er wat aan
wil hebben. De start was echt te vroeg en blijkbaar in de halfslaap niet het
regenjasje erin gedaan wat niet helpt bij voorspelde regen.
Dan race day, wekker om vijf, licht ontbijtje, bakkie
koffie, keer of vierendertig afgieten en uitkloppen en op naar de start. Nicole
moet pas om tien uur starten maar rolt braaf mee naar de start die om half acht
is. Bij het warm rijden vallen wat druppeltjes maar het is alleszins droog. De
start ligt op de weg van Schruns naar St. Gallenkirch wat negen kilometer
verderop ligt en waar de rest van het MTBA geboefte hun appartmentje hebben
betrokken. Bij het losrollen op die weg komen we ze dan ook tegemoet waarna we
dan ook gezamenlijk naar de start rollen.
Daar is het redelijk ontspannen want iedereen weet dat het
lang is. Patrick, Frank en Ninko gaan in het licentievak staan waar maar een
kleine dertig man en vrouw staan. De rest sluit achteraan bij het gepeupel wat
alles samen ook nog een man of honderd is. Tijdens de laatste twee tellen van
de countdown zie ik uit mijn ooghoek drie man wegschieten, wat nou lange koers!
MTBA kopstart jonguh!
<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="270" src="//www.youtube.com/embed/Y5M69dk0wAw" width="480"></iframe>
De marathon begint over de weg met een lange overzichtelijk
en rustig beginnende klim over asfalt richting Silbertal. Een meter of vijftig
a honderd rijd de kopgroep vanuit het licentievak en wat man die er gelijk
achter geplakt zijn. Het tempo is gestrekt, maar zo te zien beheerst want de
groep is redelijk breeduit gewaaierd. Ik schuif wat naar voren in de tweede
groep en hou mijn hartslag vlak op de met mezelf afgesproken waarde. Na een
kilometer of twee drie komen Arno en Joost voorbij met nog wat mensen in hun
kielzog. Ik merk dat het tempo begint op te lopen net als mijn hartslag. Heel
langzaam wordt het gat naar de kopgroep ingelopen, maar ik besef dat ik dat
niet vol ga houden en laat de groep wijs lopen. Achterom kijken zie ik Herman
dichterbij komen en het ik besluit om met hem op te proberen te rijden. Samen
draaien we bij Silbertal de weg af het schotter op op weg naar Kristberg. De
klim zou zo’n 900 hm zijn en daarna zou het twee keer bovenin nog knikken met
klimmetjes van twee keer 250 hm.
Mezelf heb ik wijs gemaakt dat ik aan het indelen ben,
terwijl ik in feite in het wiel van Herman zit te zweten wetend dat ik niet
veel harder kan. Mijn klimmersbenen heb ik blijkbaar in de kast laten staan. Na
ongeveer een uur klimmen bereiken we de eerste top en met hangen en wurgen zet
ik me voor Herman om de afdaling in te zetten. Dit is lekker, eerst wat omlaag
knallen en vervolgens wat op de zware versnelling knallen. Dit ligt me vandaag
op de één of andere manier, ondanks de langzaam steeds meer toenemende regen,
en het voelt bijna als herstellen. De twee nog aangekondigde stijle knikjes
brachten me echter terug in de realiteit van de dag en op het lichtste verzetje
poekel ik verder richting Rellseck waar de eerste lange afdaling zou beginnen
naar Bartolomäberg waar je in één zucht van bijna 1800 naar 600 hm omlaag zou
gaan.
Bij Rellseck me weer voorop gezet voor Herman en een andere
rijder die in de laatste twee klimmetjes meegereden was en de ketting extreem
rechts opgelegd. De afdaling loopt als een trein, steile schotter en asfalt
paden waarbij de teller regelmatig over de zeventig gaat. Achter me zie ik al
snel niemand meer en ik begin mensen die me in de klim ingehaald hebben op te
pikken. Als laatste stuk een lastig technisch trailtje waar ik ook nog wat
mensen op kan pakken ondanks dat ik ook twee keer ff van de fiets af moest. Op
de asfaltweg naar Vadans nog een stukje op kop over kop gereden. Tot zover
alles niet top maar nog steeds op schema voor de vooraf bedachte acht uur
wedstrijd.
Bij Vadans bij de, overigens fantastische, verzorging nog
een vers bidonnetje aangepakt om me klaar te maken voor de klim naar Golm. Mijn
laatste herinnering aan Golm was dat het een knus skigebiedje was aan het begin
van de Silvrettastrasse maar sinds deze wedstrijd zal vooral deze klim me bij
blijven. De klim zou omhoog gaan tot
ongeveer het middenstation van Golm bij Matschwitz, zo’n 800 hm aan één stuk in
een ruime zes kilometer wat dus neerkomt op meer dan tien procent gemiddeld. Op
deze eindeloze klim wordt ik ook ingehaald door de kop van de M1. Het verschil
in snelheid is groot. Deze mannen rijden alsof het een sprintwedstrijd over 26
kilometer is en rammen zichzelf de klim op. Sommigen nemen zelfs nog de moeite
om me aan te moedigen wat me doet denken dat het er blijkbaar niet goed uit
ziet. Ik ben inmiddels goed nat geregend wat ik niet kon voorkomen doordat ik
mijn regenjasje met mijn suffe kop niet meegenomen had.
In de eindeloze klim, die vooral eindeloos leek omdat er
geen enkel moment in zat waar je even de spanning van de benen kan halen, begon
ik al af te koelen. Mijn hartslag zakt wat en ik besef me dat ik mezelf niet
meer lekker warm gestookt krijg. Als ik achterom kijk zie ik nog steeds geen
Herman waarbij ik ervan uit ga dat hij zijn tijd heeft genomen in de afdaling
die bij vlagen toch wel wat tricky stukjes had. Daarnaast denk ik ook aan
Nicole, waarbij ik hoop dat ze zo verstandig is geweest om bij de inmiddels met
bakken uit de lucht vallende regen om niet te starten. Als ik na al dit
gepieker eindelijk boven ben merk ik dat ik door en door koud ben. De afdaling
loop in twee stappen van beide ongeveer 400 hoogtemeters vervalen en in het
middenstuk een kilometer of vijf traverseren met een aantal singletrails.
Tijdens het eerste deel van de afdaling merk ik dat de kou
in mijn lichaam meer grip op me begint te krijgen en ik begin langzaam te
denken om over een kilometer of vijftien bij de doorkomst door Schruns af te
draaien en te finishen op de M2 strecke. Ik ga ervan uit dat ik niet de enige
zal zijn die hier last van heeft. De singletrails op het traversestuk tussen
Latschau en Bitschweil zorgen toch nog voor een kortstondige glimlach op mijn
gezicht, maar op de twee steile knik omlaag richting Schruns voel ik het koude
water langs mijn bilnaad om laag druppelen en zijn mijn handen inmiddels zou
koud dat ik moeite heb om de remmen goed te bedienen. Doorrijden voor nog eens
zestig kilometer en een kleine 2000 hoogtemeter zou onverantwoord en vooral
voor mij op dat moment onmogelijk zijn. Ik draai af naar Schruns en finish na 4
uur en 11 minuten als 102e op de M2. Teleurgesteld maar blij dat ik
binnen ben.
Maar nu? Ik zie niemand van de jongens, zijn ze dan echt
allemaal zo gek geweest om door te rijden? Ik zie ook geen Nicole. Is ze dan
toch zo gek geweest om te starten en sta ik nu als enig watje op het
dorpsplein? Ik hoor mezelf nog zeggen “nee ik hoef geen sleutel van het Hotel
want ik ben met de M3 toch later binnen”. Nu sta ik te rillen op het plein en
heb ik hard een douche en droge spullen nodig. De dame van het hotel herkende
me gelukkig en liet me met haar loper binnen. Na de douche en verplichte
fietsverzorging snel naar de start om Nicole op te vangen en te kijken hoe het
de rest van de jongens is vergaan.
Herman was niet lang na mij gefinished nadat hij dezelfde
keuze als ik had gemaakt en was logischerwijze direct doorgefietst naar het appartement. Eén schaapje op het
droge (pun intented). De volgende die binnen komt is Nicole die er zelfs nog
een eindspurt tegenaan gooit. Zij was wel zo verstandig geweest zich goed aan
te kleden en had van de kou niet zoveel geleden. Nadat wij drieën opgefrist
waren en we ons met een versnapering bij de finish hadden geïnstalleerd begon
het grote wachten op, naar onze verwachting, als eerste Frank. Na 7 uur en
kwartier reed Frank binnen op een fantastische tiende plek. Hij had echter goed
geleden en zat stuk. Bovenop de Bielerhöhe was het naast nat ook omlaag gegaan
met de temperatuur naar een graad of zeven, waarbij de regen richting ijsregen
aan het gaan was. Frank gaf aan dat het daarboven inmiddels gevaarlijk aan het
worden was wegens te koud en te extreem weer. Op de singletrail had hij moeten
lopen als gevolg van geen gevoel meer in vingers en remmen. Maar gelukkig was
ook hij binnen en hoe!
Daarna was het weer wachten tot er een telefoontje van Arno
komt die inmiddels samen met Joost in het appartement was. Arno was als eerste
na de Stausee van Kops bij Wirl tegen gehouden. De wedstrijd zou in verband met
hagel een sneeuwval worden afgebroken. Frustrerend want vanaf de Wirl moet
alleen het laatste knikje van een kilometer of vijf klimmen naar het hoogste
punt op de Bielerhöhe waarna het enkel nog dalen is (wel inclusief een hele
lastige technische trail). Bij het terug rijden komt Arno Joost tegen waarmee
hij nog een keer het laatste stukje omhoog rijd om ook zijn naam om dit punt te
laten registreren en om de plichtsgetrouwe vrijwilliger van dienst te proberen
te overtuigen dat ze toch door willen. Dit laatste heeft geen zin want de
wedstrijd is inmiddels geheel stil gelegd en enkel een kleine dertig man zijn
tot boven op het hoogste punt gekomen.
Nog twee schapen in de nattigheid dus en het wachten met de
plu bij de finish gaat weer verder. Arno zou droge spullen meenemen naar start
finish zodat de volgende finishers in ieder geval gelijk opgewarmd kunnen worden. Na iets
minder dan acht uur komt Ninko leeggereden binnen op een zeer verdienstelijke
21e plek, naar later bleek van de 26 man die het gered hebben. Herman heeft Ninko die door en door koud was
in de auto snel naar het appartement gebracht waar later ook Patrick aan komt
die door een ambulance onderkoeld terug is gebracht vanaf Wirl. Door de ijsregen
is hij door de kou bevangen geraakt en hij kon onmogelijk verder. Hiermee is
iedereen meer of minder veilig binnen en kan rustig aan de M5, het nabieren en
nallullen, worden begonnen. Ook deze M wordt niet door iedereen uitgereden. ;-)
Resumerend:
- Het blijven Alpen en daar kan het koud en nat zijn.
- Knappe prestatie Ninko en Frank.
- M5 foto finish onbeslist met Arno en Ninko.
- Wat kunnen Brabo’s bats lullen.
- 130 kilometer en 4500 hoogtemeters is echt veel.
- Een marathon organiseren met perfecte verzorging en uitgezette ronde kunnen die Oostenrijkers
- Dit is een klimmers marathon, echte technische uitdagingen zijn sporadisch.
- De uitdagingen die erin zitten zijn ook gelijk serieus.
Respect mannen!!! Baalde best wel dat ik niet kon rijden, maar als ik dit zie/lees..... Wel jammer dat ik de M5 gemist heb ;-)
BeantwoordenVerwijderenDie m5. Dat was een malmedy dingetje ;)
BeantwoordenVerwijderenMaar Jeroen. Mooi verhaal! Kan het aanvullen. Met name na jouw m1 stuk en die 1500hm die er nog weg geduwd zijn. Na het dorp een lange trail van 15km met up en down. Vnl up... 500hm. .
Daarna een klim waarin we nog ongeveer 1000hm weg moesten draaien. 5 tot 7km per uur. En dan draaide ik nog goed, want ik haalde mensen in. Maar ja net niet snel genoeg.. als eerste moest ik stoppen, en werd ik tegen gehouden door de controle op 2100hm.. stukje naar beneden en daar was Joost al. Minuut of 8 achter mij. Wat was hij hard aan t fietsen vandaag. Joost had de snelste startklim van ons... pff. Nog een stukje, 10min omhoog met Joost. En daarna samen omlaag. Klaar. Koud. Naar huis. Op naar m5! Gedeelde 1e met Ninko
Wat een avontuur weer mannen! Respect hoor... Blij dat iedereen veilig terug is. Als je het zo bij elkaar optelt is slecht weer toch vaak een factor bij dit soort races. Tja...
BeantwoordenVerwijderenWow, dat is een mooi avontuur! Heftig ook. Respect inderdaad! Wil ook nog wel een keer zo'n Alpen avontuur ;-)
BeantwoordenVerwijderenBoeiend verhaal! Kan zo opgestuurd worden naar een of ander bikers magazine ;)
BeantwoordenVerwijderenRespect!!
Wat een helden! Twijfelde vorige week nog om de startplaats van Vincent over te nemen, maar was na de berichten blij dat ik het niet had gedaan. Echter meedoen is meemaken en een mooi avontuur heb ik wel gemist!
BeantwoordenVerwijderenZo, dan zal ik ook mijn verhaal maar plaatsen. Ben nu eindelijk bijgekomen en m'n vingers zijn zojuist gestopt met trillen van de kou dus dat typen gaat nu wel lukken :).
BeantwoordenVerwijderenMooi verhaal Jeroen, daar valt weinig aan toe te voegen. Voor mij werd het echt zwaar op de 1 na laatste afdaling, die kleine 500hm die even over een natte asfaltweg naar beneden moesten, hagel op m'n kop, de weg stond blank met ijskoud water. Beneden kwam ik toen bij de post Wirl. Gelukkig daarna ook weer offroad over een zeiknat pad 500hm omhoog, een klein beetje proberen warm te blijven op die klim. Ik wilde een reep eten en kreeg met m'n handen en tanden de reep niet meer open, heb toen maar door de verpakking heen gekauwd om hem open te maken :). Doorweekt tot op m'n bilnaad aan de laatste afdaling begonnen. Continue klappertandend en aan het trillen op de fiets. Het vermoeden kreeg ik al dat brandweer en vrijwilligers mensen van het parcours zouden gaan halen, dus bij iedere passage van een vrijwilliger of brandweer even op de tanden bijten en stoppen met trillen zodat ze me niet van de fiets zouden trekken :). Na 20 minuten afdalen over koud asfalt of lopend over een "net iets te technische" afdaling eindelijk weer in het dal. Zalig, natte fietspaden van 18 graden, lekker door de plassen rijden voelde als een warme douche! Vervolgens mezelf opgeraapt en gezegd, nog even gas geven, daardoor nog 3 plekken opgeschoven op de laatste 15 minuten richting finish :), zaten nog een aantal leuke singletrackjes in. Het biertje na de finish smaakte zalig en wat was ik blij dat ik bij Herman (tweemaal redder in nood die dag! :)) in de auto mocht om terug te gaan naar ons huisje! Mooi een half uurtje onder de douche in m'n fietskleren.
Summary:
- 130km fietsen is mooi, maar niet in dit weer :).
- Kopstart telt, ook als je nog 8 uur moet!
- Herman, de taxi die je zelfs snachts kunt bellen :)
- De M5 was ook serieus heftig, maar had een stuk betere temperatuur dan de M3.
- De dag na een marathon, na 15 bier en na 6 uur slaap even "losfietsen" op een rondje met 1000hm is niet mijn sterkste punt:)
- Arno is de winnaar van de compex contest.
- Zware marathon, maar volgens mij hadden ze in die regio wel een iets spannender parcours kunnen maken. Ik had graag iets minder asfalt gezien.
Man man, wat een verhalen. En wat goed dat je 'm nog hebt kunnen uitrijden!
BeantwoordenVerwijderenGaaf verhaal ! respect !
BeantwoordenVerwijderen