Advies gevraagd: aanlopende Formula RX rem

Misschien heeft iemand van jullie een tip om het volgende probleem op te lossen:

Ik heb mijn remblokken (Formula RX) getracht te vervangen. Dit heb ik wel vaker zonder problemen gedaan. Ik kreeg echter de pistons niet zover ingedrukt dat de schijf tussen de blokjes paste. De pistons kwamen net zo hard weer naar buiten nadat ik ze ingedrukt had. Met veel gepruts (beide pistons tegelijk naar buiten en snel de blokjes en het wiel erin) paste het uiteindelijk maar zat alles vast. De remhendel ging ook niet in.

Na veel gegoogle (en nog veel meer mogelijke oplossingen) heb ik besloten de schroef in de hendel even los te draaien zodat er een beetje vloeistof uit kon (max 2 druppels). Dit scheelde een stuk. Kan wel weer fietsen maar het wiel loopt nog steeds niet helemaal vrij.

Nou wil ik dit voor de Sharck Attack Marathon a.s. zaterdag natuurlijk graag opgelost hebben!
Desnoods kan ik hem misschien nog naar fietsenmaker brengen, maar ik hoop het zelf op te kunnen lossen! Ik lees zoveel verschillende tips dat ik niet weet wat het juiste is om te doen....

Voordat ik de blokjes verving liep alles wel goed al lopen formula remmen wel erg snel aan. Centreren etc. doe ik nooit zelf (wel bij onderhoudsbeurt). Ontluchten al helemaal niet...

Iemand tips?? Thanks Iris

Reacties

  1. hmm techneuten zat hier, daar moet wel iemand op antwoorden! Zelf ben ik niet de meest handige Henkie. Was al onder de indruk van wat je zelf voor elkaar hebt gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hmm, zijn de remmen ooit al een keer ontlucht geweest?
    Geen idee waar dit door kan komen. Misschien zijn de rubbers bij de zuigers niet in goede conditie en zullen deze vervangen moeten worden. Ooit met wd40 of brunox lopen rommelen bij de zuigers?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geen idee of de remmen al eens ontlucht zijn. Breng hem regelmatig weg voor een servicebeurt. Dan worden remmen wel 'gecheckt'... ik heb nooit brunox/wd40 gebruikt (al heb ik dat ook ergens gelezen als tip :-)) ontluchten ga ik echt niet zelf aan beginnen...dan vertrouw ik mn remmen echt niet meer!!

      Verwijderen
  3. Nog een beetje vloeistof eruit laten, weer 1 a 2 druppels. Er zit teveel olie in je systeem doordat de vloeistof is uitgezet (heeft water opgenomen). Dan moet het beter gaan. Het is wel een teken dat de voeistof aan vervanging toe is (een klusje voor komende weken). Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En even centreren kan ook nooit kwaad. Gewoon de bovenste twee imbus los draaien je rem indrukken en dan weer vast draaien. Zit je schijf iig in het midden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. schijf past niet eens tussen de blokjes....centreren is al een stap te ver Joene

      Verwijderen
  5. Bedankt voor de tips! dat word nog een avondje prutsen....en als het niet lukt kan ie dinsdag nog naar fietsenmaker :-s

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, Er moet inderdaad nieuwe vloeistof in. Is niet moeilijk als je een spuit en slangetje met koppelstuk hebt. Er zit te veel vocht in. Wat je sowieso even moet doen is de remblokken eraf halen, zuigers iets naar buiten en goed schoonmaken, beetje wd40 er op, en heen en weer bewegen. (dus in en uit) daarna weer zo ver mogelijk indrukken, en dan de druppel methode, vang dit wel, is agressief spul (dot4 remolie).

    Verder na dit gedoe alles schoonmaken (remreiniger) en blokjes even licht opschuren. Dan remt het straks tenminste goed! En wie heb je het nodig bij 80 km/u ;-).

    groet en succes,
    Handige Harry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arno, je hebt je roeping gemist!

      Verwijderen
    2. zou geen wd40 gebruiken, zitten teveel weekmakers in en gaan de rubbers bij de zuigers naar de vaantjes. Rubber gaan of uitzetten waardoor zuigers niet goed teruggaan of gaan barstjes vertonen waardoor lekkage kan gaan ontstaan.
      Als je al iets daar gaat doen kan je het beste met de vloeistof doen die in het remsysteem zit (bij shimano dus minerale olie, bij avid bijv weer d.o.t. olie).

      Verwijderen
    3. Thanks! Wordt toch mtb wegbrengen want zo'n handige harry ben ik niet :-) en wil inderdaad wel dat ie goed remt bij die 80 km/u! :-)

      Verwijderen
    4. Check Steffets, de oude fietsenmaker

      Verwijderen
    5. Bleken toch de zuigers te zijn die niet soepel meer in- en uit gingen....is dus opgelost!! En dat had ik achteraf toch best zelf gekund :-) weet ik voor de volgende keer wat te doen!

      Verwijderen
    6. En... hoe hebben ze het gedaan dan? ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten