Wedstrijd standen na Ardennes Trophy / Elsa Bike Trophy



Er zijn weer wedstrijden gereden afgelopen pinkster weekend. In dit geval geen spannende positie wisselingen in het XCM klassement. Frank deed de lange afstand in de Ardennen, Joene de korte, helaas een DNF voor Ronald, jammer. Jeroen Klerx reed de Elsa Bike Trophy..... Dit zijn de nieuwe standen:


Reacties

  1. Hij stond al een paar jaar op de agenda de Elsa Bike Trophy, maar het is zo'n marathon waarvoor je vanuit Nederland niet naar Zwitserland gaat. De 60 km en 1800 hm in de vooralpen is geen makkie en heeft geen typisch alpenmarathonhoogteprofiel, waarvoor de Ollanders zo graag in de bergen afzakken. Maar ik ben er nu toch dus tijd om af te vinken. De marathon in Estavayer-le-Lac. dit is Franstalig Zwitserland in dreiseeenland tussen Jura en de Alpen, wordt voor de 29e(!) keer gehouden en heeft een sterk startveld die allemaal op diezelfde afstand zouden starten. Het zal wel eens een nerveuze bedoeling kunnen worden en gezien het weer (met veel voorspelde regen) een zware dag.

    Aangezien ik na Schotland en de Vogezen niet echt fris was had ik niet echt een probleem om redelijk achteraan aan te sluiten. Mijn inschatting was dat het toch veel schotter racen zou zijn en dan had ik, indien goed genoeg, ruimte zat om in te halen. Na de pang ongeveer een kilometer hele gestresste neutralisatie met veel gerem en bijna valpartijen. Na een kilometer de eerste schotter op en daar werd het pas echt nerveus en werden bijna valpartijen echte valpartijen door de harmonika werking van een reuze peloton met benen op voorspanning. Ik besloot rustig te kijken tot de eerste klim en proberen alleen op te schuiven als er niet te veel risico was. Op de eerste klim gebeurde dan ook wat vaak gebeurd, de lijken met opgeblazen benen zakte door het peloton en de koers kon echt beginnen. Wat werd er vreselijk hard gereden. Het parkoers was alles behalve schotter, maar leek meer een Ardennenparkoers. Veel korte loeisteile klimmen gevolgd door leuke flowige afdalingen. De benen begonnen aardig te branden, maar iedereen bleef maar na elke bocht of afdaling aanzetten.

    Toch kon ik in km 5 tot 30 aardig opschuiven, maar mijn longen begonnen te branden en de groep die zich inmiddels gevormd had kon ik niet meer bijhouden. Gezien mijn verkoudheid en de inmiddels wel vallende regen de strategie aangepast en op stookmodus gaan fietsen. Goed warm houden, maar niet op het kantje. De groep van een man of twintig was weg maar op de wat langere klimmen zag ik ze rijden. Op een enkeling na kwam van achter niet zo heel veel meer en zo tot km 45 heb ik aardig kunnen diesellen. Toen ik de eerstvolgende afvaller van de groep kon oprapen steeg het moraal en na een paar klimmetjes zat ik er toch weer bij. Door de inmiddels flink vallende regen en stevige wind werd er, op de tussen de bosjes verbindende stukje asfalt, flink gelinkebalt en het tempo ging eruit. Toen ééntje er genoeg van had pakte ik in een reflex zijn wiel. Toen ik op een volgende klim overnam en achterom keek zat ik er opeens alleen voor met nog vijf km te gaan.

    Nieuwe moraal en stampen maar. Dit was vooraf niet de bedoeling, maar nu ik er toch ben proberen we het maar zo uit te rijden. De groep achter me zag ik niet meer en ik begon zelfs nog wat voor me in te halen. Op een hele lastige afdaling drie kilometer voor de finish verloor ik nog wat tijd door een onhandige slipactie in de modder en bij het uitkomen van het bos zag ik vijf man uit het restant van de groep op 300 meter achter me op me jagen. Konden wel eens drie lange kilometers worden. Bij elke honderd meter kwamen ze iets dichter bij en bij het draaien en het keren in het dorpje besloot ik even de benen stil te houden en ze kort te laten komen om vervolgens gelijk weer weg te rijden (wat dacht ik?). In deze eindsprint kon ik op één na de groep nog achter me houden (op netto tijd allemaal :-P). Mooi koersgevoel, maar de facto niet meer waard dan een 101e plaats in dit sterke startveld. :-/ Als beloning voor het zo diep gaan en nat laten regenen met een verkoudheid lag ik een dag later met koorts in bed.




    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ouwe taaie diesel is niet kapot te krijgen...(tijdens de koers)😉💪

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten