Tubeless 2.0 en fixen


Stoere mtb-ers!
Van Joene kreeg ik de vraag om even wat te vertellen over de Tubeless Tyre Repair kit, oftewel in fiets termen: Zonne prop om oew band mee te maken tijdens een marathon...
Nou dat er de laatste tijd best veel lekke banden op de blog voorbij kwamen, moet dat toch even opgehelderd worden. Al die nuttige trainingen, en dan geen resultaat omdat de lucht niet in die band blijft...

Tubeless 2.0:
Tubeles: Gebruik velgen waarbij de band echt strak gesealed zit en de band er niet makkelijk afloopt. Topper is en blijft hier in toch wel NoTubes/ZTR. Dit merk is natuurlijk ook begonnen met deze techniek en heeft de strakste aansluiting van velg op band. Vrijwel nooit geen burpen (burp = lage spanning, bochtje, floep lucht eruit), ook klapt de band nooit van de velg. Nadeel: Yellowtape, het zijn en blijven normale velgen, dus de spaakgaten zijn doorboort aan de buitenkant van de velg, deze gaten worden afgedicht d.m.v. yellowtape en als die tape niet goed zit, of lek gaat is het geen tubeless velg meer.
Merken als bv DT/Shimano/Mavic leveren tubeless velgen in hun complete wielen die dus niet doorboort zijn en dus ook geen tape nodig hebben. Voordeel: Meer foolproof, maar als je een spaak breekt wel weer op zoek naar een specifieke spaak voor dat wiel.
Tegenwoordig is ieder wiel wel zo'n beetje tubeless voorbereid (d.w.z. tape zit er al in), ook al zijn de wielen soms afgeleverd met binnenbanden ipv Latex. Niet ieder merk en ieder wiel is even succesvol om ook tubeless te gebruiken, zoals we 2 weken geleden konden merken bij Vincent, toen zijn wiel wat bleef lekken :).
Dus gebruik goede velgen met een goede tubeless reputatie, en banden die ook strak tubeless gaan. Liever geen banden gebruiken die al veel zijn gereden met binnenband, want die gaan vaak erg lastig luchtdicht. Continental banden het beste van binnen schoonmaken van te voren met bv wasbenzine etc, omdat er een vette waslaag aan de binnenkant zit waar de latex slecht aan hecht, en bij voorkeur de Protection versies, de supersonic's van Continental dichten niet altijd even makkelijk. Schwalbe doet het altijd prima, evenals bv Specialized.

Fixen:
Met latex (Notubes/Stans, No Flats, Schwalbe Doc Blue, Slime, ...) kun je helaas nog steeds lekrijden. Zolang de band heel blijft vormt de latex aan de binnenkant een soort van slappe binnenband in je buitenband, deze dicht alles af. Een gedeelte van de vloeistof blijft echter vloeibaar en zo gauw er ergens een gaatje in de buitenband komt stroomt het daarheen, raakt verstopt in het gaatje, droogt op met de lucht die er langs stroomde en dicht de band af. Als toevoeging zit er in bv Notubes een vezel verwerkt die er voor zorgt dat de latex extra goed blijft plakken in ook de iets grotere gaatjes.
Als het gat nou groter is dan een klein doorn prikje (niet door een doornbos rijden... doet pijn :)), krijgt de latex vaak de band niet meer gerepareerd. Een binnenband monteren is vaak de makkelijkste oplossing, maar bij marathons in de Alpen of nog erger Zuid-Afrika niet echt een optie, omdat je binnen de kortste keren weer lek hebt).
Om het gat dan te repareren gebruik je een Tubeless Tyre Repait kit... Dit gebruiken ze ook bij auto's en motoren om de band te repareren als die lek is maar dan in een kleinere variant.
Soort kleine opengespleten schroevendraaier (insertion tool), ongeveer 5 cm lang, met een 2cm handvatje, dus echt erg klein om mee te nemen, het stalen gedeelte is maar 3cm lang. Er zitten normaal 5 "proppen' bij zo'n kitje. Zo'n prop is een sterk stukje ruw touw/kevlar met een hele plakkerige troep eromheen, lijkt wel een soort kit/solutie. Aan te raden is om voor vertrek altijd al zo'n touwtje in die schroevendraaier te frotten, als je dat onderweg moet doen als je net lek hebt wordt je weleens chagrijnig! (better practise at home... :) )  Hou zo'n propje strak vast tussen je vingers in 1 hand en probeer met die schroevendraaier in het midden die prop vast te drukken, soms prik je er een beetje doorheen en dan zit maar de helft in die schroevendraaier maar dat is ook prima. Ik tape hem vervolgens altijd onder aan m'n stuurnok. Eerst tape ik het velletje met de overige 4 propjes onder aan de nok, en met een ander tapje de schroevendraaier (met propje) ernaast. Blij de meeste gaten volstaat het om 1 prop in de band te steken. Je steekt de schroevendraaier incl prop in het gat waar de latex/lucht uit komt (vaak heb je nog wel tijd genoeg voordat de band helemaal leeg is, zelfs bij een gat dat echt door een scheur van een steen komt etc). Steek de schroevendraaier zover erin dat er nog 2 uiteindes uit je band steken van ongeveer 0,5-1cm. Dan zit er dus ook ongeveer een lusje van 1,5cm in je band.Trek de schroevendraaier terug en de prop blijft netjes zitten; De kleverige zooi die op de prop zit houdt zich vast in de buitenband (ook al is die kleverige troep vies van alle verzamelde modder onder je stuurnok, dan plakt het weer zo gauw je het in de band duwt). Vervolgens het gat even naar beneden houden zodat ook de resterende latex het gat nog verder kan dichten. Bij erg grote gaten ook weleens 2 proppen toegepast, ook dat gaat prima!
Tot nu toe altijd prima oplossing geweest en voor veel lek vrije oplossingen gezorgd op deze manier.

Genuine Innovations maakt 1 van de handigste, en best verkrijgbare (in NL) die er zijn.:
Klikken voor schroevendraaier met propkes!
dus:
Spulleke:


Kind kan de was doen:
Of je rijdt Hermida style op je velg verder...:

Excuse moi voor de lange uitleg, hopelijk heeft er wel iemand wat aan!

Reacties

  1. Mooi verhaal Ninko!

    Panaracer heeft ook een set, maar deze ziet er wat lichter + simpeler eruit (ik ga voor t eerste ;) )

    Wie heeft er interesse om dit aan te schaffen? Setje gezien in Engeland en Duitsland. Kunnen verzendkosten delen, tenzij iemand weet waar het ligt in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Count me in.. wat kost dat?

      Verwijderen
    2. Zonder verzenden tussen 7-9euro per setje. Je kan volgens mij als refill ook de auto / motor setjes gebruiken. Dit wordt ook gebruikt bij de endurance motorcross wedstrijden (een voorbeeld)

      Verwijderen
  2. De expert aan het woord. Ik zou er bijna tubeless van gaan rijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thx. Ninko.. Schitterend verhaal! En zeer herkenbaar.. zeker het gekloot om de supersonic van conti dicht te krijgen.. ;-) Had nog niet eerder van die proppen gehoord. Klinkt als een goede oplossing voor als je door een spijker heen rijdt ofzo (afgelopen 3jaar toch twee keer gehad.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenlijk bij ieder lek dat je latex niet dicht krijgt jeroen :). Behalven burpen ofzo natuurlijk, maar dat zou met gewoon weer opnieuw oppompen te maken moeten zijn! Ook echt kleine snee-en van stenen aan de zijkant van de band mee gerepareerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil een band die licht is en niet lek gaat, wie weet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil een auto waar de fietsen achterin passen, met een 5.0L V8 blok, minimaal 300PK en een verbruik van minder dan 1op20.. ;-)

      Verwijderen
  6. Kans op burpen kan je verminderen door of iets smallere band te rijden (wil je niet) of iets bredere velg te rijden (bij 2.2maat band). Te denken valt aan 25mm ipv 22mm. Doordat de band rechter op de velg loopt ontstaat er minder stress bij lage bandenspanning.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten