Augustus 2014 Gigathlon The Netherland





In 2011 heb ik aan één van de mooiste en beste sportevenementen mee gedaan tot nu toe in mijn bestaan, te weten de Swiss Olympic Gigathlon. Deze tweedaagse wedstrijd bestaat per dag uit vijf onderdelen te weten inline skaten, zwemmen, wielrennen, mountainbiken en hardlopen. Per discipline zijn het over het algemeen geen lichte uitdagingen en het jaar dat ik er bij was werd het in Wallis (CH) georganiseerd wat garant stond voor serieuze hoogtemeters (muv het zwemmen uiteraard). De echte bikkels (M solo + V solo) doen deze ultrawedstrijd solo en daarbij komen de snelste in rond de twintig uur(!) in twee dagen over de streep. Voor de nog steeds behoorlijke bikkels doen het als koppel (verplicht M+V). De laatste optie om mee te doen is als team of five, waarbij iedereen op een dag een discipline doet (je mag dus ook op twee verschillende dagen twee verschillende disciplines doen. Vereist bij een team of five is dat je minimaal twee vrouwen in je team hebt. In 2011 heb ik meet een Zwitsers team mee gedaan en de twee wielren onderdelen gedaan.
 
Overnachten doe je met zijn allen in een heel groot atleten park waarbij je allemaal in tentjes slaapt met je team. Zoals je hiernaast kunt zien van het jaar dat ik mee gedaan heb. De rode puntjes zijn de tentjes. Daarnaast de grote tenten van alle faciliteiten.

Wat staat er nou te gebeuren met de Gigathlon? Nadat ze al eens in de zoveel jaar een week evenement maken hebben ze dit jaar besloten om eens over de Zwitserse grenzen te gaan en in het weekend van 23 en 24 augustus 2014 de Gigathlon in de Euregio (rond het drielandenpunt) te organiseren met als uitvalsbasis Landgraaf. Vanuit dit punt doorkruist de estafette koers Duitsland (Eifel) en Belgie (Hoge Venen). De route en de etappes zie je hieronder:


Wat de deelnamekosten zijn weet ik nog niet, want dit staat nog niet op de site. Wat je ervoor krijgt weet ik wel namelijk een perfect (op zijn Zwitsers) georganiseerd topevenement waar ik nu nog steeds van terug geniet. Maar ik denk dat je met een team of five moet rekenen op een inschrijfgeld van 2000CHF.

Wat wil ik nu bereiken met dit topic? Ik wil gaan kijken of we het met MTB-Arnhem en alle bekende of bevriende sporters het voor elkaar kunnen krijgen om één of meerder teams op de been te krijgen. Ik maak zelf even een voorbehoud omdat ik samen met mijn dinnetje overweeg om als duo te starten. Maar ik vermoed dat we dat als reserve optie in mind gaan houden. Mijn idee is om in dit topic aan te geven of je geïnteresseerd bent en om aan te geven welke sport(en) je bereid bent te doen. Dit geldt dan ook voor mensen die je kent en die je mee kunt slepen, want met alleen mannelijke fietsers komen we er niet!!

Ik zal in de reacties aftrappen. :-)

/edit Stand van zaken:

Hardlopen:
- Gijs
- Jeroen K.
- Nicole
- Bart
- Jeroen B.
- Ronald

Zwemmen:
- Marten-Jan


Wielrennen:
- Gijs
- Jeroen K.
- Nicole
- Bart
- Jeroen B.
- Ronald

Mountainbiken
- Gijs
- Jeroen K.
- Bart
- Jeroen B.
- Ronald

Inline skaten:
- Gijs
- Jeroen K.









Reacties

  1. Jeroen K.:
    - lopen (trailrun)
    - mtb
    - racer
    - inline skaten (moet ik wel vroeg weten want dat vraagt wat extra training ;-)

    Nicole:
    - lopen
    - racer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een behoorlijke uitdaging .

    Ik heb heel mijn leven op hoog niveau gezwommen , als ik dat zo over mezelf mag zeggen ;-) . Ik ben inmiddels wel 4 jaar gestopt, maar ik heb dus nog een jaar om in vorm te komen techniek ben ik niet verleerd.

    Marten Jan :
    Zwemmen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf! Zwemmen wordt voor mij allen al moeilijk om te blijven drijven, dus dat onderdeel maar niet. Maar hardlopen en biken zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Skaten... Da's mijn pakkie an natuurlijk. Lijkt me leuk om in een team deel te nemen. Lopen, fietsen ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me heel gaaf met een team van vijf. Alles leuk, behalve zwemmen en inline skaten kan ik niet. Ken ook wat mensen die dit als duo hebben gedaan. Weet waar je aan begint!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt gaaf! #vrouwelijke deelnemers is moeilijk te vinden binnen MTB-Arnhem.. #2000CHF met een team van 5man is rond de E320,- voor een weekend (kan je ook 5dagen voor biken in Oostenrijk ;-) Wordt nog even goed nadenken..

    Bij mij houdt het overigens wel op bij hardlopen of fietsen.. voor zwemmen lig ik te diep en skaten heb ik geloof ik niet zoveel talent voor.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het hoef natuurlijk niet een "lid" van MTB-Arnhem te zijn. Ik weet fietsers en ook een paar fietsters hebben we in principe genoeg, maar in de andere disciplines zullen we toch moeten shoppen als we meer dan één team willen maken. Ik zal de startpost eens bijwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben benieuwd wat de mensen in de korte kring oplevert om teams te maken. Ik denk bijvoorbeeld ook aan een Floortje, Fieke en een Iris. Maar ook wat verder in de vrienden- en kennissenkring kan natuurlijk. In het uiterste geval is er altijd voor de Gigathlon nog een online atleten beurs die wordt gebruikt als mensen hun team niet compleet weten te krijgen. Er zijn dus opties. Daarnaast kan ik ook nog via mijn oude Zwitserse team nog gaan lobbyen. :-)

    Om een idee te geven van de organisatie heb ik de links van de algemne folder:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/41702763/_General_Information_2011_web.pdf

    en de zaterdag wielrenetappefolder even online gegooid:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/41702763/Streckenfolder_Velo_de_web.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schrijf mij maar op voor hardlopen (effe vooruit lopen op de zaken :P ) en fietsen (wielrennen/mtben...als het maar hard gaat!). Zwemmers zijn nog in de minderheid lees ik?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten