hulp nodig!

Beste MTB Arnhemmers,

Deze zomer ga ik voor het eerst (serieus) wedstrijden rijden op de MTB.
Ik heb een Giant XTC Composite 29er met veuls te zware wielen en Schwalbe Racing Ralph banden.
Mijn wens is om een 'lichte' wedstrijdwielset (rond de 1500 gr.?) te hebben met
daarop mooie bandjes voor de volgende wedstrijden:

- Bergrace (75 minuten), 4 wedstrijden;
- Topcompetitie (masters 30+), 5 wedstrijden;
- NK masters 30+.

Het budget voor de wielset is max. 500 euro (waarbij een handgespaakte set de voorkeur heeft, die ik zelf kan spaken, dus losse onderdelen is ook goed).

Ik hoor graag van jullie en wellicht tot Wageningen ;)

groeten Mike

Reacties

  1. Goed bezig Mike!!!! Welkom bij het echte werk ;-)

    Aangezien je zelf kunt spaken, gewoon wat mooi materiaal via de web-shops bestellen. Ik zal in ieder geval voor Notubes velgen gaan. De naven kan je afstellen op je budget..

    Tot Wageningen iig..
    Gr. Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Custom-Laufraeder/MTB-Disc-29er/Shimano-XTR-Disc-Custom-Laufradsatz-fuer-29er::36296.html

    Met nieuwste XTR naven, ZTR Crest en zwarte alu nippels. Zit je net onder de 1500 gram, gespaakt en al. En dan sowieso met Notubes vloeistof gaan rijden: http://www.notubes.com/

    Dan heb je nog yellow tape en 2 losse Notube ventielen nodig (geen ander merk ventielen geven, die geven soms problemen met afdichting)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohja en natuurlijk DT Revolution spaken erbij nemen. Totaal zit je dan op 455 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt heren, echter heb ik een 15mm steekas (voorwiel). Is de XTR naaf om te bouwen naar 15mm steekas?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee is niet om te bouwen.XTR 988 voornaaf 15 mm steekas moet je hebben. anders mail je Actionsports. Ze staan altijd open voor custom aanpassingen. Heb er zelf ook al een paar keer wielen besteld. Vorige maand zelfs nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ok..thnx!
      Is wel redelijk goedkoop daar...om zelf te bouwen kom je op hetzelfde uit...
      Enig idee hoe die Fun Works naven zijn?
      Denk van die Taiwan naven, maar ze zijn wel lekker licht!
      En NoTubes ZTR Race velgen? of zijn die te slap...scheelt namelijk ook weer 35 gram per velg...
      Met een beetje gepuzzel kom je dan op ca. 1400 gram uit (incl. marges)

      Verwijderen
  6. Race = slap, en zou ik niet doen met jouw gewicht. Crest is licht en sterk.
    XTR naven zijn super..geen betere naven die je krijgt voor die prijs qua gewicht en afdichting, plus dat de body heel erg slijtvast is.

    Funworks naven...zou ik niet doen. Heb ene Funworks naaf als Lefty voornaaf, maar dat is een simpele constructie. Achternaaf wil je gewoon geen gedoe mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de reacties.
    Volgens de opgave van NoTubes heeft de Race een limiet van 77 kg...dan kan ik nog de genodigde kilo's aankomen ;)

    Ik weet bijna genoeg...de banden...niet geheel onbelangrijk.

    Wat is de meest verstandige keuze voor de wedstrijden die ik wil gaan rijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maxxis Ikon 3C, 47,50 eur bij r2bike en 520 gram per band.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die Racing Ralphs zijn trouwens ook licht hoor. Zullen ook tussen de 500 en 550 gram per band zitten, even afhankelijk van het type. Ik vind het geen banden maar er zijn hele volksstammen die het superbanden vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Banden keuze is net als politieke voorkeur, 't is bij iedereen anders.. :-) Conti!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Conti heeft geen goede 29er banden. Er zijn nog geen supersonic uitvoeringen, wat echt onbegrijpelijk is...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij Conti zijn ze ook anti 29" ;-) haha..
    (Maar goede toevoeging..)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. amai...Nu heb ik er Schwalbe Racing Ralph op liggen. Kan na 1 rit nog niet veel zeggen...maar vond ze behoorlijk zwaar lopen :( (zou ook i.c.m. de wielen kunnen natuurlijk).

    Helaas heb ik alleen ervaring met wegbanden en cyclocross banden...
    Misschien dan toch maar voor een setje tubes gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah dat is het, ik vond het ook al zo zwaar gisteren op m'n RR. Volgens mij heeft het heeel veeel met de net ontdooide ondergrond te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondergrond is nu gewoon heel zwaar in het bos. Zuigt als een malle! Ondanks dat is het heerlijk fietsweer deze week!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten